Stuurt u nog 'even' een offerte?

Een goed gesprek en dan komt de vraag... 'Stuurt u nog even een offerte?' Bij veel ondernemers slaat dan de paniek om het hart. Want een offerte schrijven gaat nooit 'even'.

Het kost altijd meer tijd dan je denkt en laten we eerlijk zijn: er zijn leukere dingen in het leven. En: krijg je de opdracht wel... ?! Reden voor veel ondernemers om het maken van de offerte voor zich uit te schuiven. Herkenbaar? Hier enkele tips om sneller de winnende offerte uit te brengen.

Stel de wedervraag

Bespreek al tijdens het gesprek wat uw klant van de offerte verwacht. Is een kostenplaatje genoeg ('Mag ik de kosten voor u onder elkaar zetten in een e-mail')? Stelt de klant prijs op een planning en plan van aanpak? Bespreek dan tot welk detailniveau de klant deze verwacht. Door de verwachtingen te bespreken maakt u voor uzelf duidelijk hoe u de offerte gaat maken. En weet de klant wat hij of zij kan verwachten.

Wacht niet

Na het (telefoon)gesprek zit alle informatie nog vers in uw hoofd. Maak de offerte daarom zo snel mogelijk. U moet maar denken: 'Er is één ding vervelender dan offertes maken en dat is geen offertes maken'.

Praat de taal van de klant

Probeer uw offerte te starten met de concrete vraag van uw klant, bijvoorbeeld: 'U hebt ons gevraagd om....' Zo dwingt u uzelf om de offerte op te stellen aan de hand van de klantvraag. Bedenk: 'het gaat niet om wat u zegt, maar wat de klant wil horen.'

Maak categorieën

De ene offerte is de andere niet. Ook uw tijdinvestering moet verantwoord zijn. Maak verschillende categorieën, bijvoorbeeld drie. Elk tot een bepaalde omzetwaarde. Beperk u bij de laagste categorie tot een korte herhaling van de klantvraag en de kosten van uren en goederen. Refereer bij de midden-categorie uitgebreider aan wat de klant u tijdens het gesprek heeft gevraagd. Trek bij de echt spannende offerte-aanvragen alles uit de kast. Plan tijd vrij en ga ervoor zitten.

Maak 'm af!

Offerte printen, tekenen, scannen én mailen? Dat zijn veel handelingen! Uw klant doet dit ook niet 'even'. Investeer daarom in software waarmee de klant direct elektronisch akkoord kan geven op uw offerte. Hiervoor zijn verschillende programma's op de markt. De kosten zijn niet te gek en u verdient dit zeker terug.

Nabellen

Gaat u nabellen? Sta in uw sterkte. Vraag niet of de offerte is ontvangen (wat dat is ie), maar refereer aan het gesprek en zeg dat u het een interessant project vindt en dat u het graag wilt uitvoeren. Als het project nog niet is vergeven wordt het voor uw klant zo moeilijker om nee te zeggen. Glimlach terwijl u praat, dat maakt uw intonatie warmer en prettiger. Refereer uiteindelijk wel aan de offerte en vraag hoe uw klant deze vond. Deze open vraag dwingt uw klant hier inhoudelijk iets over te zeggen. Pak hier positief op door.

Ik wens u veel succesvolle offertes toe!

Paul Overwater
manager MKB Adviseurs

Meer informatie

Wilt u meer informatie of heeft u vragen over het opstellen van offertes? Neem contact met ons op via telefoonnummer 070-349 06 50 of e-mail: