Heel Holland bakt en andere hypes

Gisteren naar de finale gekeken van 'Heel Holland bakt'. Geweldig wat een mooie taarten! Ware kunstwerkjes. En lekker ook volgens de jury. Uiteraard had ik ook graag willen proeven maar vanaf mijn bank in de woonkamer zit dat er helaas niet in.

Aantal kook- en bakwinkels 10% toegenomen

Bedrijven die bakproducten verkopen zijn laaiend enthousiast. Het aantal kook- en bakwinkels is de afgelopen jaren met 10% toegenomen en supermarkten zien een omzetstijging van 16% in bakproducten. Ook Blokker en Xenos profiteren van de trend en de Voorburgse winkel Cake, Bake & Love, gestart in 2013, meldt euforisch een verdubbelde omzet. Nu begint een startende winkel met 0 omzet, dus dat is gemakkelijk haalbaar, maar toch.

Wat als de hype voorbij is...

Maar niet iedereen profiteert van deze hype. Wat betekent dit voor de professionele banketbakkers? Inmiddels is ook een keurmerk voor thuisbakkers opgezet en al aan 25 thuisbakkers afgegeven. Allemaal mensen die vanuit huis taarten op bestelling leveren aan vrienden en familie. Hype of niet: Ik kan mij niet voorstellen dat Nederland plotseling veel meer taart eet dan voorheen. Er zijn namelijk ook nog andere trends zoals minder suiker, natuurlijker en gezonder. De mierzoete taarten, versierd in felle kleuren, voldoen zeker niet aan die gezondheidstrend.

Bij een hype profiteren veel ondernemers van de ruimte die op de markt ontstaat. Nieuwe bedrijven springen erop in en bestaande bedrijven passen hun assortiment aan. In een groeiende markt is het gemakkelijk geld verdienen. Maar goed ondernemerschap bewijst zich pas als het tegen zit. Die taartenhype is over enkele jaren over en wat gebeurt er als de omzet inzakt? Winkels met een breed assortiment passen dit geleidelijk aan en spelen in op de volgende trend. Maar wat doen de gespecialiseerde taartenbakwinkels?

Succesvol ondernemen is inspelen op behoefte van de klant

Blijvend succesvol ondernemen betekent tijdig inspelen op de behoefte van de klant. Bij opgaande én neergaande trends. Een opgaande trend missen is jammer maar te laat inspelen op een neergaande trend kan dodelijk zijn. De top van een hype is hét moment om de bakens te verzetten. Een moment dat door grote drukte of teveel optimisme gemakkelijk wordt gemist.

De sleutel tot succes: Zorg altijd voor een actueel plan B! Maak 2 tot 4 x per jaar een analyse van kansen en bedreigingen in de markt en pas uw plannen daarop aan (SWOT-analyse). Alleen ondernemers die bedreigingen weten af te wenden en kansen benutten zijn over een lange periode succesvol. Regelmatige evaluatie is de basis daarvan.

Anneke van der Heijden
Projectmanager