Franchise is een bewuste keuze!

DOOR: KOOS HENDRIKX. Franchise is een populaire vorm van zakelijke en commerciële samenwerking. De franchisegever geeft, op basis van vooraf gemaakte afspraken, de franchisenemer (zelfstandig ondernemer) het recht om een concept te exploiteren. Hele bekende voorbeelden zijn HEMA, Albert Heijn, JUMBO, Blokker, McDonalds, De Hypotheker, Welkoop, Etos etc.

Franchise heeft voordelen voor een ondernemer. Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat je als ondernemer kunt instappen in een commercieel succesvolle formule. Een formule die in ieder geval al een behoorlijke tot zeer grote naamsbekendheid heeft opgebouwd. Dat geeft een (startende) ondernemer een bepaalde vorm van zekerheid. Verder ben je als franchisenemer verlost van allerlei "sores" zoals (landelijke) marketing, productpromotie, inkoop, prijsbeleid etc. Hierdoor kun je je veel meer richten op je vakspecifieke inhoud van zakendoen. De franchiseorganisatie geeft je advies en neemt je zaken uit handen. In sommige gevallen gaat dat zelfs zo ver dat de administratie, personeelsbeleid, financiering en winkelinrichting door de franchisegever verzorgd wordt.

Elk nadeel heeft z'n voordeel

Maar er zijn ook nadelen. Je betaalt namelijk voor de voordelen. Een franchise-ondernemer moet de franchisegever (maandelijks) betalen om van zijn formule gebruik te maken. Die bedragen kunnen fors zijn. En je levert een deel van je ondernemerschap (= zelfstandigheid) in. Maar de vraag is of dat wel een nadeel is? Sommige ondernemers zeggen dat het juist een zegen is! Anderen willen graag alles zelf regelen/doen en ervaren het als een keurslijf.

Kiezen voor franchise moet een hele bewuste keuze zijn. Weeg de voor- en nadelen goed tegen elkaar af. Franchisenemer zijn is niet makkelijker dan zelfstandig ondernemer zijn.

Bedenk als ondernemer wat je wilt, bij je past en bepaal je strategie!